Google Maps har blivit allt effektivare i sin marknadsföring på den lokala marknaden i sökresultaten. En del surfare anser detta som störande, medan andra nyttjar möjligheten att synas i sökresultaten. Det kan vara väldigt ”klickvänligt” att synas i Google Maps, eftersom dessa resultat blandas med det organiska sökresultaten. Att bara lägga till ett ortsnamn är oerhört effektivt i sin digitala marknadsföring, mer effektivt än vad många tror och skapar mer kvalitativ trafik än vad många anar.
Testa gärna att lägga till ett ortsnamn efter din sökning så får du garanterat upp liknande resultat som detta:
Det finns flera olika knep att komma in i kartresultaten, men faktum är att det är i grunden väldigt enkelt det stora tricket är egentligen att få dessa att konvertera bra (pengar i plånboken). Det är en enkel typ av sökoptimering som kan vara väldigt lukrativ om man arbetar med Google maps av syftet att konvertera bra.
Hur arbetar du med Google maps på ett tydligt sätt?
- Företagets adress skall finnas på ett tydligt sätt på alla sajtens sidor.
- Tänk på att om du vill synas på sökningar på Stockholm så gäller det att det står Stockholm i adressen (vilket kan vara surt om man har en postadress i Solna eller Johanneshov, men ofta avhjälps genom att skriva Solna, Stockholm).
- Använd gatuadressen istället för boxadress. Det hjälper att vara tydlig var du återfinns någonstans.
Nästa steg är att lägga in ditt företag i Googles karttjänst. Det går på ett par minuter att göra, enkelt och smidigt.
Ett par råd på vägen:
- Använd gärna alla alternativ
- Använd bra bilder
- Använd videofilmer
- Tänk på att kategorisera dig för så relevanta kategorier som möjligt
- Bekräftelsen sker enklast via ett SMS till det mobilnummer du anger, men kan eller vill du inte ange ett mobilnummer så kan du lika gärna bekräfta via telefon eller vykort. Men låt det inte bli liggande utan aktivera informationen så snart som möjligt!
Det många missar i sådana här sammanhang är ”fallfrukten” dvs den långa svansens sökbegrepp och fraser som inte nyttjas lika hårt men är oerhört relevanta begrepp att synliggöra sig själv på, som ni kanske kommer ihåg så var exemplet tidigare ”flyttstädning Stockholm” som har en träffbild på 33100 sök/månad i Google Sverige idag. En bra ”fallfrukt” i detta sammanhang är ”städföretag Stockholm” som har ”bara” en träffbild på 540 sök/månad:
I många sökningar kan man hitta olika kartreferenser till sökningen, så bli inte förvånad över hur mycket Google ibland indexerar men mycket av allt detta får anses som en ren förberedelse till geopositionerad data.
Alla träffarna har gemensamt med utskriven adressinformation.
Sedan kan man självklart ta och lokalisera detta ytterligare till t.ex. Kungsholmen eller Solna
Kontaktsidan som så många använder på sin sajt som en ren kontaktyta blir även den indexerad av sökmotorerna och Google framför allt. En smart webbprogrammerare lägger självklart in Google maps i just denna information för att utöka synligheten och även sin indexering mot just Google Maps av relevansskäl och kartbaserad sökningar.
På nästa sida i Google maps sökresultat blir det väldigt tydligt att Google vill få oss att interagera med deras kartor.
Kontaktsidan ger affärsmöjligheter genom Google Maps
Google nöjer sig inte längre med att ”bara” indexera andras innehåll, men i Google maps och dess relaterade tjänster känner man verkligen att Google får oss att bidra och tillföra all information vi tidigare har haft på våra sajter. Det som är det mest intressanta är att Eniro har börjat med sitemaps på sin sajt. Google har länge varit nästintill ohotade i sin position som sökmotor, snart tar de över som största katalogsajt också.